Lovina

17 augustus 2013 - Sanur, Indonesië

Straks op weg naar Sanur, onze laatste bestemming in Indonesië. Hier zullen we nog 6 dagen in een villa verblijven. Onze taxibus naar Sanur is iets verlaat, dus snel nog even een update van onze belevenissen op Bali.

Strand bij het hotel in Lovina was niet echt geweldig. Geen bedjes en water was niet al te helder. Gelukkig wel een lekker zwembad, maar hier waren Ruben en Noa ook wel snel op uitgekeken, want zij begonnen zich al snel te vervelen. Daarom de volgende dag maar lekker volgeboekt met avontuurlijke bezigheden: dolfijnen spotten en een trekking door de binnenlanden van Bali. Voor de vakantie was het al de bedoeling om op Bali met dolfijnen te gaan zwemmen. Vanaf juni probeer ik hier al een afspraak voor te maken. Helaas is dit door de drukte al tot eind augustus al volgeboekt. Het spotten van dolfijnen in Lovina is DE attractie waar de toeristen voor komen. Met wel 50 bootjes de zee op en maar kijken tot je wat vindt. Eigenlijk bijna een circusattractie, maar omdat het zwemmen er waarschijnlijk niet in zit hebben we toch maar besloten om dit te doen. Daarom 's-ochtends om half 6 opgestaan, zodat we voor zonsopgang nog op zee waren. Een boottochtje van ruim een half uur naar de plek waar de dolfijnen komen ontbijten. Eerst een tijdje zoeken, maar dan opeens zie je een paar vinnen aan het wateroppervlak verschijnen en zie je een aantal keren een groepje dolfijnen springen. Niet verwacht, maar toch een geweldig moment om te zien en te beleven. Iets wat we achteraf toch niet hadden willen missen. Na ongeveer anderhalf uur gingen alle bootjes weer terug, omdat ze alleen op vaste tijden mogen uitvaren.

Daarna snel ontbijtje naar binnen gewerkt en ons klaar gemaakt goor de trekking. Een ca. 4 uur durende wandeltocht door de sawahs van Bali zou het worden volgens de meneer van het hotel. En nee, wandelschoenen waren echt niet nodig. Op slippers kon best. We werden opgehaald door Putu, een lokale gids, vriendelijke jongen van een jaar of 25, die net begonnen is wandel- en trekkingtochten door Bali te organiseren. De wandeltocht door de sawahs bleek echter een klimtocht door de bergen te zijn. Met paadjes door de jungle van Bali die nog ruiger en steiler waren dan die op Sumatra. Onze slippers waren daarom al snel onderwerp van gesprek, gelach en gejammer :-) Ondanks de slippers (bedankt meneer van het hotel) toch een mooie tocht met sawahs, veel watervallen en een gezellige Putu. Na de tocht bracht Putu ons nog mee naar zijn huis waar we kennis maakte met zijn moeder, broer en zusje en als drankje jonge cocosnoot geserveerd kregen die daarvoor al klimmend uit de boom in de tuin werd gehaald.

Als afsluiter nog een tradioneel hanengevecht gezien. Was geen onderdeel van de tocht maar we waren wel nieuwsgierig hoe dit zou zijn. We werden naar een klein dorpje gebracht waar in een achteraf steegje een groep mannen in een kring stonden te gillen en (illegaal) te gokken welke haan zou winnen. Een vreselijke traditie, waarvan de fotos niet geschikt zijn voor op het blog. Na één wedstrijdje zijn wel snel weer weg gegaan.

1. Anouska:
    17 augustus 2013
    Mooie reisverhalen!
  2. Hilda:
    17 augustus 2013
    Nog blaren of enge dingen aan jullie voeten gekregen?? Brbrbrbr jullie hebben die man toch wel in het echie bedankt maar niet heus? Mooie blogs is echt genieten!
  3. Hettie en Sonja:
    18 augustus 2013
    Hallo lieverds, we hebben jullie verslag weer gelezen en natuurlijk ook de foto's zitten bekijken, het was weer geweldig. jullie zien er heel goed uit en we hopen dat jullie de laatste week lekker kunnen ontspannen en genieten. Liefs van ons en een stevige knuffel!