Menjangan

14 augustus 2013 - Griya Lovina, Indonesië

Ger en de kids liggen lekker bij het zwembad, geeft mij de tijd om het reisblog even bij te werken in de lobby van het hotel. Dit is de enige plek waar het internet nog redelijk werkt.

Bali is in vele opzichten heel anders dan Java. Een half uurtje met de boot en het lijkt alsof je in een heel ander land bent. Een stuk minder druk dan Java en veel groener. Wat gelijk opvalt als je van de boot afstapt is dat de mensen op Bali hoofdzakelijk hindoe zijn. Elk huis heeft in de tuin zijn eigen tempel staan waar meerdere keren per dag offers worden gebracht. De tempels zijn vaak zo mooi dat het lijkt of ze nog beter bijgehouden worden als het huis zelf.

Ruben is aardig opgeknapt. Geen koorts en pijntjes meer, dus hij kan gelukkig alles meemaken. Zo zijn we gisteren naar Menjangan geweest om te snorkelen. Menjangan is een onbewoond eiland ten noorden van Bali en maakt deel uit van het Bali Barat nationaal park, een natuurreservaat waar nog veel beschermde diersoorten leven. Menjangan staat bekend om de vele snorkel- en duiklocaties omdat hier beschermde koraalriffen zijn.
's-ochtends werden we opgehaald door een taxibusje bij het hotel en naar de boot gebracht. Voordat de boot ging eerst nog even wat zwemvliezen/flippers gepast. Dit ging heel hectisch, omdat onze maten er eerst niet bijzaten. Blijkbaar hadden ze grote Hollandse mensen verwacht, want voor de mannen was er alleen maatje 45. Na enig zoeken bij de buurtbewoners hadden we onze maatjes te pakken en gingen we met onze gids op weg. Een bootritje van ca. één uur naar het eiland. Gerrie ging niet mee snorkelen, maar gelukkig was er een ander gezin waarvan vrouw en dochter ook niet gingen snorkelen dus Ger heeft zich niet verveeld.
De onderwaterwereld bij Menjangan was prachtig en overtrefde al mijn verwachtingen. Wat een mooie kleuren en wat een grote hoeveelheden soorten vissen. Alsof we in een aquarium aan het zwemmen waren. Ruben en Noa hebben ook echt genoten.
Vooraf was mijn wens om de clownvis (Finding Nemo) te zien en zo mogelijk te fotograferen. Deze wens bleek echter niet zo eenvoudig. De clownvis is maar een heel klein visje en verstopt zich altijd in een anemoon. En al heb je hem gevonden dan is het lastig om een goede foto te maken door de deining van de golven.
Ik was dan ook zo blij als een kind toen onze gids ons wees op een anemoon waar een clownvis in zat. Vele fotos en filmpjes gemaakt en uiteindelijk toch de perfecte foto kunnen maken (vind ik zelf). Wat vinden jullie?

Moe maar voldaan keerden we terug, nog nagenietend van al het moois onder water. Rest van de dag lekker bijgekomen bij het zwembad van het hotel.

1. MOnique:
    Hallo genieters,
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken! Ben er stil van...
    Oma zou zeggen: "Aduh kasian die dese. Zij doen, jah."
    Met de verhalen en mooie foto's voelt het alsof ik er bij ben.
    Ik kan niet wachten op jullie debrief voor mijn trip in oktober ;-)
    Geniet nog lekker!! Selamat jalan! XX
  2. Ria Stoele:
    14 augustus 2013
    Ik geniet van de mooie verhalen,erg leuk om te lezen.
    Ik kijk er iedere keer naar uit.
    Wat zullen jullie genieten
  3. Manuela:
    14 augustus 2013
    Fijn dat Ruben weer is opgeknapt! Mooi verhaal heb je weer geschreven we gaan gewoon steeds een beetje mee op reis. Jaaaa gave foto van Nimo!!!!! geniet!!! XX
  4. Addy:
    16 augustus 2013
    Ik smul gewoon van jullie verhalen,prachtig allemaal.
  5. Esther van Gestel:
    19 augustus 2013
    Hallo lieve buurtjes,

Wat een mooie verhalen, Michel je kan dat goed zeg!! ik zie je genieten...echt geweldig om jullie ervaringen te lezen.
    Gerrie, nog gefeliciteerd met je verjaardag, echt gaaf die taart!
    Geniet nog van al het moois daar!

Xxx Danny, Esther, Yoran en Isis